نقش بیبدیل رسانهها، روابط عمومی وارتباطات در تقویت مشارکتهای اجتماعی بیش از پیش در حال برجسته شدن است. در عصری که ارتباطات انسانی و دیجیتال به ستون فقرات جامعه مدرن تبدیل شدهاند، مشارکت فعال و آگاهانه شهروندان در مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بدون نهادهای ارتباطی کارآمد ممکن نیست.
امیر سیفی- عصر تشکل| در دنیای امروز که ارتباطات نقش محوری در شکلگیری تعاملات انسانی و اجتماعی ایفا میکند، رسانهها و روابط عمومیها به عنوان دو بازوی اصلی جریانسازی افکار عمومی، در تقویت مشارکتهای اجتماعی سهم بسزایی دارند. مشارکت اجتماعی، به عنوان یکی از شاخصهای توسعهیافتگی جوامع، نیازمند بستری شفاف، آگاهانه و مبتنی بر اعتماد است که تنها در سایه ارتباطات مؤثر و حرفهای میتوان به آن دست یافت. بررسی نقش این نهادهای ارتباطی در ایجاد، هدایت و تعمیق مشارکتهای مردمی، موضوعی است که به مناسبت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات در این گزارش به آن پرداختهایم.
رسانهها و روابط عمومیها چگونه مشارکت را تقویت میکنند؟
یکی از مهمترین کارکردهای رسانهها و روابط عمومیها، آگاهیبخشی و جهتدهی افکار عمومی است. رسانهها با پوشش اخبار، روایتهای مردمی و مستندات اجتماعی، و روابط عمومیها با تولید محتوای هدفمند، پاسخگویی و تعامل با مخاطبان، مردم را نسبت به نیازها و چالشهای جامعه حساس و آماده اقدام میسازند.
روابط عمومیها در سازمانها و نهادهای دولتی و غیردولتی، نقشی کلیدی در ایجاد اعتماد، شفافیت و پاسخگویی دارند. آنها با هدایت پیامرسانی درست، ارتباط مؤثر میان مردم و ساختارها، تصمیمگیری را تسهیل میکنند.
هویت جمعی، آموزش و انسجام اجتماعی
رسانهها و روابط عمومیها در شکلگیری هویت جمعی و انسجام اجتماعی نقش مکمل دارند. رسانهها با بازنمایی موفقیتهای مردمی و روایتهای مشترک، و روابط عمومیها با تقویت هویت سازمانی و اجتماعی، به ارتقای حس تعلق و مشارکت کمک میکنند.
همچنین، آموزش سواد رسانهای و ارتباطی، که یکی از مأموریتهای مهم روابط عمومیهای نوین است، به شهروندان کمک میکند تا با آگاهی و نگاه انتقادی در فرآیندهای اجتماعی حضور یابند.
چشمانداز آینده
در روز جهانی ارتباطات و در سایه شعار امسال اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) با عنوان «توانمندسازی همگان برای تحول دیجیتال»، کارشناسان بر این باورند که رسانهها و روابط عمومیها دو بازوی ارتباطی قدرتمند برای عدالت اطلاعاتی، تقویت مشارکت اجتماعی و کاهش شکاف دیجیتال هستند.
روابط عمومیها، اگر با استانداردهای حرفهای و تعهد اجتماعی عمل کنند، میتوانند نقش پررنگتری در تسهیل گفتوگوی ملی، ارتقای سرمایه اجتماعی و ایجاد پل اعتماد میان مردم و حاکمیت ایفا کنند.
انتهای پیام/