• آرشیو
یکشنبه 1404/04/22
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
    • خیرین
    • |
    • کارآفرینی و اشتغال
    • |
    • معلولان
    • |
    • آموزش و درمان
    • |
    • کاهش آسیب
    • |
    • محیط زیست
    • |
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • |
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • جامعه
    • جامعه
  • فرهنگ
    • فرهنگ
  • اقتصاد
    • اقتصاد
  • سمن
    • سمن
    • خیرین
    • کارآفرینی و اشتغال
    • معلولان
    • آموزش و درمان
    • کاهش آسیب
    • محیط زیست
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
    • آسیب های اجتماعی
  • ورزش و جوانان
    • ورزش و جوانان
  • مسئولیت اجتماعی
    • مسئولیت اجتماعی
  • درباره ما
    • درباره ما
آخرین اخبار
  • زیر سقف بیمارستان کودکان مبتلا به سرطان محک در این روزها چه می‌گذرد
  • خدمت داوطلبانه و رایگان پزشکان در شرایط سخت جنگ؛ ایران سرزمین مهربانی‌ها
  • قدردانی نمایندگان سمن ها در شورای ملی از تشکل های مردم نهاد
  • جدیدترین آمار فروش سینماها با گیشه ۵۰۰ میلیارد تومانی
  • محیط اطراف بیمارستان محک پاکسازی شد
یکشنبه 1404/04/22
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 12826
زمان انتشار: 10 آذر 1403 10:57:00

نوسازی اصولی و سریع ناوگان حمل و نقل جاده ای چگونه به رفاه عمومی منجر می شود؟

علی اکبرزاده روزنامه نگار
نوسازی اصولی و سریع ناوگان حمل و نقل جاده ای چگونه به رفاه عمومی منجر می شود؟

 در دنیای کنونی، صنعت حمل و نقل جاده‌ای به‌عنوان یکی از ارکان اساسی اقتصاد هر کشور شناخته می‌شود. با گذشت زمان اما، ناوگان‌های قدیمی و فرسوده به‌تدریج مشکلات مختلفی را به همراه می‌آورند که نه تنها بر ایمنی جاده‌ها تأثیر می‌گذارد، بلکه هزینه‌های کلانی را به دولت‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، و حتی صنعت بیمه تحمیل می‌کند. نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، به‌ویژه با در نظر گرفتن ملاحظات زیست‌محیطی، ایمنی و بهره‌وری، می‌تواند چشم‌انداز جدیدی برای شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد کند و در عین حال به تحول گسترده‌ای در صنعت حمل و نقل منجر شود.

یکی از مهم‌ترین تأثیرات نوسازی اصولی ناوگان حمل و نقل جاده ای بر صنعت بیمه، کاهش نرخ تصادفات و حوادث است. خودروهای قدیمی معمولاً به دلیل فرسودگی و نداشتن سیستم‌های ایمنی مدرن، در معرض تصادفات بیشتری قرار دارند. در دنیای امروز، سیستم‌های ترمز ضدقفل (ABS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)و کیسه‌های هوای متعدد در خودروهای جدید به‌طور چشمگیری خطر تصادف را کاهش می‌دهند. به همین دلیل، شرکت‌های بیمه‌ای که با این نوع خودروها سروکار دارند، با کاهش نرخ تصادفات و در نتیجه کاهش هزینه‌های پرداختی مواجه می‌شوند. کاهش تصادفات به معنای کاهش پرداخت خسارت‌های بزرگ است، که این خود می‌تواند به کاهش حق بیمه‌ها و بهبود وضعیت مالی شرکت‌های بیمه‌ای منجر شود. از سوی دیگر، خودروهای جدیدتر با کارکرد بهتر و کیفیت ساخت بالاتر، در برابر حوادث آسیب‌پذیری کمتری دارند. در نتیجه، هزینه‌های مربوط به تعمیرات و خسارت‌های ناشی از تصادفات برای شرکت‌های بیمه کاهش می‌یابد. این مسأله نه‌ تنها برای شرکت‌های بیمه‌ای، بلکه برای صاحبان ناوگان حمل و نقل نیز از نظر مالی به‌صرفه است.

در بسیاری از کشورهای جهان، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است. صنعت حمل و نقل، به‌ویژه حمل و نقل جاده‌ای، سهم عمده‌ای در تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی هوا دارد. خودروهای قدیمی با موتورهای ناکارآمد، به‌ویژه کامیون‌ها و اتوبوس‌ها، مقصر اصلی این مشکل هستند. نوسازی ناوگان می‌تواند تأثیر بسزایی در کاهش انتشار گازهای مضر و بهبود کیفیت هوای شهری داشته باشد. علاوه بر این، بسیاری از کشورها به‌ویژه در اتحادیه اروپا و ایالات متحده، قوانین سختگیرانه‌تری در خصوص میزان آلایندگی خودروها وضع کرده‌اند. خودروهای قدیمی، که استانداردهای زیست‌محیطی جدید را برآورده نمی‌کنند، ممکن است با جریمه‌های سنگین مواجه شوند یا از تردد در برخی مناطق محروم شوند. نوسازی ناوگان حمل و نقل، به‌ویژه با توجه به افزایش استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی، می‌تواند به شرکت‌های حمل و نقل کمک کند تا از جریمه‌ها و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند.

همانطور که می‌دانیم، خودروهای قدیمی به‌دلیل فرسودگی قطعات و سیستم‌های کمتر به‌روز، هزینه‌های بالاتری برای نگهداری و تعمیرات دارند. کامیون‌ها و اتوبوس‌های قدیمی به‌طور مداوم نیاز به تعمیرات دارند که این خود هزینه‌های عملیاتی شرکت‌های حمل و نقل را افزایش می‌دهد. با نوسازی ناوگان، شرکت‌های حمل و نقل می‌توانند از هزینه‌های بالای نگهداری خودروهای فرسوده جلوگیری کنند و بهره‌وری کلی ناوگان خود را افزایش دهند. خودروهای جدید به‌طور معمول دارای فناوری‌های پیشرفته‌ای هستند که مصرف سوخت را کاهش داده و در نتیجه هزینه‌های عملیاتی را پایین می‌آورد. این امر نه‌تنها برای صاحبان ناوگان مفید است، بلکه در سطح کلان می‌تواند به کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

طبق آمار موجود ناوگان حمل و نقل جاده ای اکنون با میانگین عمر ۱۸ سال سهم ۹۲ درصدی در جابجایی بار در کشورمان را از آن خود کرده و با فرسودگی نیمی از ظرفیت خود یعنی حدود ۵۰ درصد خودروهای موجود دست و پنجه نرم می کند. همچنین که برآورد کارشناسان طرح های نوسازی و جایگزینی ناوگان حمل و نقل نیازمند حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار است که عدم تامین آن در کنار سایر عوامل موجب اجرایی نشدن دقیق و تمام کمال طرح های نوسازی تاکنون بوده است. در کنار این، طبق مصوبه هیات وزیران ورود انواع کشنده و کامیون با عمر کمتر از سه سال با هدف نوسازی و توسعه ناوگان جاده‌ای کشور به قانون تبدیل شده است؛ حال آنکه این کامیون ها دارای بارگیر ثابت یا غیرثابت (کشنده) باشند. ناگفته نماند از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان خردادماه ۱۴۰۳، حدود ۲۷ هزار و ۲۱۶ دستگاه کشنده به ۱.۹ میلیارد دلار وارد کشور شد که این میزان اگرچه قدری به نوسازی ناوگان خودروهای کار و تجاری کمک کرده اما در عوض موجب خروج ارز و عدم استفاده از ظرفیت بالای خودروسازان داخلی در بخش کار و تجاری شده است. از طرفی با واردات شدید خودروی های کار و تجاری در شرایطی که نرخ ارز دستخوش نوسان است و رانندگان از نبود بار و بازار گلایه دارند، چندان منطقی به نظر نمی رسد.

در نتیجه، نوسازی اصولی و سریع ناوگان حمل و نقل جاده‌ای نه‌تنها موجب بهبود کیفیت خدمات حمل و نقل و کاهش هزینه‌های عملیاتی می‌شود، بلکه تأثیرات مثبتی نیز بر صنعت بیمه دارد. با کاهش تصادفات و هزینه‌های ناشی از خسارت‌ها، شرکت‌های بیمه قادر خواهند بود که به ارائه خدمات با کیفیت‌تر و نرخ‌های مناسب‌تر بپردازند. از طرف دیگر، نوسازی ناوگان باید به‌طور استراتژیک و با توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و مقررات جهانی صورت گیرد. این امر نه‌تنها به بهبود وضعیت جاده‌ها و کاهش آلودگی کمک می‌کند، بلکه به اقتصاد کشور و صنعت بیمه نیز کمک شایانی خواهد کرد. در نهایت، نوسازی اصولی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت در جهت بهبود کیفیت زندگی و افزایش رفاه عمومی محسوب شود.

علی اکبرزاده
مدیر روابط عمومی گروه صنعتی آمیکو
 

 

 

 

کلمات کلیدی: نوسازی , ناوگان حمل و نقل جاده ای , علی اکبرزاده روزنامه نگار ,
facebookFacebook twitterTwitter google+Google+ cloobCloob
1
خوشم آمد
بیان دیدگاه
نظرات بینندگان
|
فرامرز حیدری
|
17 بهمن 1403 12:59:26
0
0
جناب اکبرزاده عزیز ممنون بابت این مقاله که بسیار جالب نگاشته شده،به نکات خوبی اشاره کردین
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها

زیر سقف بیمارستان کودکان مبتلا به سرطان محک در این روزها چه می‌گذرد

آخرین اخبار
زیر سقف بیمارستان کودکان مبتلا به سرطان محک در این روزها چه می‌گذرد
خدمت داوطلبانه و رایگان پزشکان در شرایط سخت جنگ؛ ایران سرزمین مهربانی‌ها
قدردانی نمایندگان سمن ها در شورای ملی از تشکل های مردم نهاد
جدیدترین آمار فروش سینماها با گیشه ۵۰۰ میلیارد تومانی
محیط اطراف بیمارستان محک پاکسازی شد
30 هزار سفیر اهدای عضو در کشور فعالیت می کنند
تلاش برای افزایش فرهنگ اهدای عضو در کشور/تنها یک سوم اعضای قابل اهدا، پیوند می شوند
وقتی زندگی به خاک سپرده می‌شود
ارتباطات قلب تپنده مشارکت اجتماعی در جامعه امروز
لیگ زندگی؛ فوتبال ایران در مسیر ترویج فرهنگ اهدای عضو پا به توپ‌ شد
مددکاران اجتماعی باید مشمول سختی کار شوند
جذب بیش از ۲ هزار نیروی متخصص توانبخشی در آموزش و پرورش استثنایی
وقتی یک هیئت بستر تلاش برای محرومیت‌زدایی می‌شود
معضل نویسندگی در رادیو همچنان باقی!
تفاهمنامه‌ای برای آغاز مرحله جدید عرضه تاکسی‌های برقی و هیبریدی در کیش‌
رشد تولید 325 درصدی محصولات در فروردین ماه ۱۴۰۴
تکذیب خبر ممانعت از حضور اعضای جدید هیأت‌مدیره بیمه ملت
فراخوان دومین جشنواره ملی «فیلم و فیلمنامه ایثار» منتشر شد
یک گام بلند برای پیشرفت برنامه پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز سرطان کودکان
آغاز فروش محصولات گروه سایپا از هفته آینده
چرا ۲۱ مارس روز جهانی سندروم داون است؟
یخچال‌های طبیعی؛ ستون فقرات چرخه آب مناطق مرتفع
نذر خدمت به کودکان مبتلا به بیماری پروانه‌ای
تشدید برخورد با خرده‌فروشان و معتادان متجاهر در تعطیلات نوروزی/پاتوق‌ها در رصد پلیس
سرمایه‌گذاری برای تولید کلید ثبات اقتصادی کشور/ ضرورت هدایت نقدینگی به سمت تولید
تلاشگران همیشه بیداری که زمان سال تحویل در کنار خانواده نبودند
دستان یتیم‌نواز و کودکان چشم به راه
امیدواری در جهت جهش مشارکت خیرین مدرسه‌ساز
سال ۱۴۰۴ در سایه وفاق، فرصت‌های نو برای پیشرفت کشاورزی ایران فراهم می‌کنیم
کم‌شنوایی «مادرزادی» و «اکتسابی» چیست؟/ به افراد مبتلا به کم‌شنوایی انگ نزنیم
نهضت کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور عملیاتی خواهد شد
دستمزد ۱۴۰۴ چگونه محاسبه شد؟/تعیین دستمزد متفاوت برای صنایع مختلف نیاز است
طرح خدمات و امداد نوروزی سایپا آغاز شد/ آماده‌باش ۴۳۰ امدادگر برای سفرهای نوروزی
حکم دادگاه پرونده قتل دانشجوی دانشگاه تهران صادر شد
"قرار مهربانی" در مراکز انتقال خون سراسر کشور
افزایش حداقل دستمزد به اندازه تورم باعث بهره‌وری و اشتغال می‌شود
حق بیمه تولیدی «ملت» از 19.5 همت عبور کرد/ رشد 4 برابری حق بیمه تولید شده «ملت» در 11 ماهه 1403
مسافران نوروزی معضل گم شدن در طبیعت را جدی بگیرند
ورود سامانه بارشی طی چهارشنبه به کشور
پزشک زن ایرانی یکی از رهبران انکولوژی جهان شد
بیمه ملت
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوند ها
  • آرشیو
  • خبرنامه
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به عصر تشکل می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "انگاره نت"