دکتر روح الله حسینی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور دوران همه گیری کرونا را باعث پیشرفت آموزش مجازی دانست.
فرامرز حیدری - عصر تشکل| سیستم آموزشی کشور چند سالیست در مقاطع مختلف به لطف بیماری کرونا به سمت آموزش مجازی و آنلاین رفته است. دانشگاه پیام نور نیز به طبع با توجه به این بیماری و همچنین آموزش غیر حضوری زه سمت آموزش های آنلاین و مجازی رفته است. به همین منظور با دکتر روح الله حسینی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در خصوص تدریس، آموزش و تحصیل و شرایط موجود به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می آید.
۱- آقای دکتر به نظر شما تحصیل در دانشگاه های پیام نور در دوران پس از کرونا چه تغییری با گذشته داشته است و مهمترین اثرات این دوران بر روند تحصیل دانشجویان چه بوده است؟
تحصیل در زمان کرونا شرایط خاصی بود با توجه به فراگیری که این بیماری داشت توصیه سیستم پزشکی کشور این بود که تحصیل در فاز مجازی و از راه دور به صورت الکترونیکی انجام شود. خب ترم های اول یه کمی در حقیقت سیستم علمی چون با یک بحران و یک تغییر و تحول عظیم و جدی روبهرو شده بود تا حدودی تصویر و سیستم آموزش به صورت منسجم و اثربخشی ما نتوانستیم داشته باشیم.چرا؟ چون جو بد و ناامیدکنندهای بود. خیلی افراد اصلا امیدی به آینده نداشتند که زنده بمانند و روحیهی لازم برای تحصیل نیز در دانشگاهها وجود نداشت. البته در دانشگاه پیام نور نسبت به دانشگاه های دیگر وضعیت کمی بهتر بود، به این علت که دانشگاه پیام نور تدریس و تحصیل آموزشی سیستم مجازی پیش از این داشته و به طور نسبی آمادهتر بود .
در حقیقت کرونا باعث شد که کلا سیستم آموزش و پرورش و وزارت علوم و دانشگاهها و سایر ارگانها مثل بیمارستان کنفرانس هایی که برگزار میشد در دانشگاههای معتبر به صورت مجازی برگزار شود. یعنی گرایش به سمت آموزش مجازی بیشتر شد و از این حیث دقیقا توانست روش جدید یا راهبرد جدید در حوزه آموزش مطرح کند که همگان با آن در حقیقت آشنا بشوند. نقاط قوت ظرفیت و به مرور در ترم های بعدی در حقیقت این نقاط ضعف کمتر و رقابت ها تا حدودی بیشتر شد. به جرات میتوان گفت که کرونا باعث شد هزینهی آموزش در سیستم وزارت علوم تا چهل، پنجاه درصد به نظر من کاهش پیدا کند و هزینههای مثلا فرض کنید دانشگاه سراسری، خوابگاهایی دانشجویی و هزینههای سلف سرویس در حوزه انرژی در حقیقت گاز و برق و تلفن و از این دست کم شود.
خیلی از امتحانات را اساتید از طریق سیستم الکترویکی در شبکههای مجازی مثل ایتا برگزار میکردند که کلی از هزینههای دانشگاه است و همچنین از هزینههای دانشجوها و حضور آنها، رفت و آمدهایی که داشتند نیز کسر گردید. ولی خب دقیقا آنطور که عرض کردم کیفیت آموزش در ترمهای اول کرونا که حاکم شده بود شاید اثربخش و زیاد مطلوب نبود. اما بعد از کرونا این سیستمهای آموزش مجازی همچنان در بعضی از دانشگاه ها و پیام نور گسترش پیدا کرد و امروزه شاهد آموزش مجازی در خیلی از رشتهها و خیلی از مراکز هستیم که کنار آموزش حضوری، کرونا باعث شد که این سیستم آموزش مجازی توسعه پیدا کند و تا حدودی پایدار شود.
دانشگاه پیام نور که بعد از کرونا سیستم آموزش مجازی با توجه به اون تجربیات و نقاط قوت و ضعفی که قبلا شناخت داشت تا تجربهای که اساتید تو این شرایط آموختن و دانشجویان گرامی با این سیستم آشنا هستند و تجربیات و شناختشون کاملتر هست، اما نکته قابل تامل کیفیت آموزش و یادگیری حضوری نسبت با قبل از کرونا هست. به این صورت که دانشگاه ها سیستم حضوری کمتری دارند و تمایل دارند که اکثر کلاس ها مجازی برگزار شود که این میتواند برای یادگیری و اثربخشی آموزش قطعا اثر منفی داشته باشد.
۲- با توجه به تالیفات در حوزه تخصصی خودتان (مدیریت عملیات) داشته اید، چه نواقصی در زمینه منابع را در این حوزه مشاهده میکنید؟
منابع ممکن است در حقیقت بالاتر از استاندارد باشند بعضیا در حد استاندارد باشند استاندارد نرم و عادی پیام نور و بعضیا تا حدودی پایینتر از استاندارد نرم عادی در حقیقت علمی تو شرایط فعلی که نیاز این بخشی که از تالیفات و منابعی که معرفی میشود به عنوان منبع درسی در حقیقت این به علت قدیمی بودن و یا کهنه شدن منابع اطلاعاتشون تجدید یا اصلاح محتوا بشوند و یا تالیفات دیگری به جای آنها درحقیقت قرار بگیرد.
۳- تحلیل شما از شرایط فعلی تولید و صنایع چیست؟ آیا می توان به نرخ رشد صنعتی در ماه های پایانی سال خوشبین بود؟
با توجه به اطلاعات و شناختی که من از صنایع و سیستمهای تولیدی کشور دارم به نظر من خیلی از صنایع مثل پتروشیمی مثل فولاد مثل صنایع نانو که محصولات نانو دارند و صنایعی که مربوط به مواد خوراکی میشوند، صنایع نساجی و بسیاری از صنایع دقیق پایین دستی پتروشیمی پالایشگاهها صنایع هوا فضا، صنایع دریایی کشتیرانی تا حدودی پیشرفتهای خوبی حاصل شده و این پیشرفتها در حقیقت با توجه به سیاستهای دولت با توجه به منابع مالی و سیستم مدیریتی شان در حقیقت شرایط بهتر از قبل داشته اند. میتوان اینطوری مطرح کرد که دولت با مدیران صنایع لینک بشوند. تسهیلات و شرایط صادرات برای آنان تسهیل شود و تکنولوژی و با لینک شدن صنایع با پژوهشهای علمی و پارکهای علم و فناوری در این تکنولوژیها را توسعه بدهند. نیروی انسانی متخصص و ماهر و نخبه وجود دارد اما شرط این که صنایع اینا رو بپذیرند و تحصیل کنند و ورود آنها را در سیستم مدیریت شان و سیستم پژوهشی شان و دولت ورود اینابه خود بدنهی دولت و سیستم مربوط به صنایع در وزارت صنایع داشته باشد.رهبر معظم انقلاب دراین زمینه توصیهها و پیشنهادات مکرر دارند ولی متاسفانه دولتهای مختلف که تا به حال داشتیم و دولت فعلی بخشی از حقیقت سیستم دولت سیستم تولید و صنایع بیتوجهی کنند و هر جا این توجه به حقیقت نخبگان شده ما شاهد رشد و پیشرفت و این قابلیت و استعداد صنعتی و ظرفیت صنعتی وجود داره که ایران در خیلی از صنایع در حقیقت حرف اول و چشمانداز مطلوب و روشنی تو عرصهی رقابت صنعتی داشته است.
پس اینجا ورود نخبگان و سیستم مدیریت پژوهشی لازم برای رشد و توسعه صنایع فعلی هست خب حالا بحث این هست که مدیریت چه نقشی در پیشرفت میتواند داشته باشد مدیریت شایسته یا به تعبیری شایستهسالاری در سیستم مدیریت قطعا منجر به پیشرفت صنعتی و تولیدی خواهدشد. چون که در حقیقت ما با ورود یک مدیر شایسته در صنعت میتوانیم شاهد انتساب سلسله مراتب پایینتر از خودش را به صورت شایسته داشته باشیم.
۴- با توجه به یکی از مقالات شما در حوزه مدیریت (یازدهمین کنگره پیشگامان پیشرفت) تحلیل شما از نقش مدیریت درپیشرفت و توسعه صنعتی ایران چیست؟
مدیریت شایسته یا به تعبیری شایستهسالاری در سیستم مدیریت قطعا منجر به پیشرفت صنعتی و تولیدی خواهدشد چون که ما با ورود یک مدیر شایسته در صنعت میتوانیم شاهد انتصاب سلسله مراتب پایینتر از خودش را به صورت شایسته داشته باشیم یعنی مدیریت شایسته به تعبیر من حاضر نیست که یه مجموعهی ناشایستی داشته باشد پس سیستم مدیریت شایسته میتواند شرط لازم و کافی برای پیشرفت صنعتی کشور باشد. یعنی با مدیریت پیشرفته ما هم منابع مناسب میتونیم جذب کنیم هم نخبگان میتونیم جذب کنیم هم بهینه تصمیمگیری و بهینه اتخاذ بشه چون صنایع در تصمیمگیریهای در بهینه رشد میکنند تصمیماتی که در حقیقت مخرب اتخاذ میشوند باعث پسرفت و درجا زدن صنایع میشه پس مدیریت شایسته سیستم مدیریتی تصمیمگیری در حقیقت بهینه اتخاذ میکنند.
۵- توصیه شما به دانشجویان برای رشد معلومات مدیریتی در حوزه اقتصاد(تولید و عملیات) چیست؟
رشد علمی باید در مراکز علمی و پژوهشی اتفاق بیفته حالا این مراکز پژوهشی میتوانند داخل خود صنایع و تولید و شرکتها باشند یا میتواند بخشی از فعالیتهای دانشگاهها شود.
بیشتر مدیون فعالیتهای پژوهشی و علمی در دانشگاههای زیر مجموعه وزارت علوم و دانشگاه علوم پزشکی هستیم خب در این بحث انگیزه نیاز هست یعنی وزارت علوم برنامههایی برای ارتقای انگیزهی هم دانشجویان سیستم علمی و هم اعضای هیات علمی داشته باشد. به عنوان مثال میتواند با استراتژیهای مالی پاداشهایی که برای فعالیتهای پژوهشی مطرح میکند سیاستهایی در خصوص ارایه و فراهم کردن تسهیلات و امکانات و ابزار مورد نیاز و لینک کردن و ارتباط بین دانشگاه و صنایع به صورت فعال و نه در حد مثلا شعار و برنامه یا گزارشهای سازمانی باشد. در این صورت میتوانیم امید داشته باشیم به پژوهشی که واقعا کشور ما شایستگی آن را دارد که در دنیا رتبههای عالی کسب کنیم و اینجا دقیقا یه نکتهای هم من یادآوری داشته باشم بد نیست این که متاسفانه وزارت علوم ارزیابی یکی از شاخصهای مهم در ارزیابی اساتید و سیستم علمی و دانشگاهها را مقاله تعریف کرده، مقالات علمی حالا مقالات علمی خوبن ولی واقعا خیلی از مقالات در حقیقت کاربردی نیستند و کاربردی از اونها درحقیقت مشهود نیست به نظر بنده بهتر این است که رهبر معظم در این قضیه سفارشاتی داشتند که فقط با یک شاخص مهم تحت عنوان مقاله در ارزیابی علمی مطرح نشه حالا ما خیلی از اساتید و پیام نور داریم یا در جاهای دیگه ممکنه در حقیقت از نظر علمی و خلاقیت و پژوهشی شرایط ایدهآلی داشته باشند یعنی در سطح بالای مطرح باشند اما از نظر مقالهنویسی یا فرایندهایی که تو چاپ مقاله و مجلات مطرح زیاد ورود نکنند و یا در این زمینه ارتباطات و شناختی نداشته باشند و یا در حقیقت انگیزهی دقیقا مقالهنویسی نداشته باشند با توجه به اینکه در حقیقت مجلات شرایط خاصی داره و در حقیقت با شرایط خاص و استانداردی که هر مجله برای خودش داره ممکنه این استاندارد مانع برای مقاله نویسی و چاپ مقالات اساتیدی باشه که شایستهاند اما تو این حوزه انگیزهای شاید نداشته باشن یا مایل نباشند کارشون و در قالب مقاله گزارش کنند.
انتهای پیام/