• آرشیو
یکشنبه 1402/03/07
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
    • خیرین
    • |
    • کارآفرینی و اشتغال
    • |
    • معلولان
    • |
    • آموزش و درمان
    • |
    • کاهش آسیب
    • |
    • محیط زیست
    • |
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • |
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • جامعه
    • جامعه
  • فرهنگ
    • فرهنگ
  • اقتصاد
    • اقتصاد
  • سمن
    • سمن
    • خیرین
    • کارآفرینی و اشتغال
    • معلولان
    • آموزش و درمان
    • کاهش آسیب
    • محیط زیست
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
    • آسیب های اجتماعی
  • ورزش و جوانان
    • ورزش و جوانان
  • مسئولیت اجتماعی
    • مسئولیت اجتماعی
  • درباره ما
    • درباره ما
آخرین اخبار
  • برکناری هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف
  • از مشکلات دوره بلوغ و نوجوانی تا والدین شکاک در تماس با خط ۱۲۵۲
  • آخرین تغییرات سهمیه بنزین کارت های سوخت شخصی
  • تسهیل تامین داروهای گرانِ تک‌نسخه‌ای/ توصیه سازمان غذا و دارو به پزشکان
  • ۱۸ ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»/ ۴ ایستگاه در شرایط «نارنجی»
یکشنبه 1402/03/07
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 12004
زمان انتشار: 05 فروردین 1402 14:49:00

معلمی نیازمند یادگیری مستمر است

آموزگار مقطع اول ابتدایی گفت: معلمی شغلی نیازمند یادگرفتن مستمر است، اگر ۱۰ سال هم سابقه داشته باشید، سال یازدهم چیزهای زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد.
معلمی نیازمند یادگیری مستمر است
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آذر ۱۳۹۰ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسید. این سند در هشت فصل تنظیم و براساس نظر کارشناسان و مسوولان آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است.

بیش از ۱۰ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌گذرد، اما همچنان کلیت این سند به اجرا درنیامده است. در این راستا نرگس وکیلی آموزگار کلاس اول ابتدایی در گفت و گو با ایرنا نظرات خود را درباره چگونگی تحقق سند تحول بنیادین اظهار کرد.

وی درخصوص موانعی که بر سر راه اجرایی سازی سند تحول قرار دارد، گفت: به عنوان یک معلم در کف مدرسه و در عین حال به عنوان کسی که چند سال در دانشگاه در رشته علوم تربیتی تحصیل کرده، وقتی بخشنامه‌ای به مدرسه می‌آید، می‌توانم حدس بزنم که آن کسی که این بخشنامه را صادر کرده، چه چیزی در فکرش می‌گذشته و به دنبال کدام کیفیت در آموزش بوده. امّا چیزی که اغلب معلم‌ها می‌فهمند، معمولاً اینطور نیست و دلیل این موضوع عدم اعتماد متقابل بین سیستم و معلم است.

این آموزگار ادامه داد: یعنی به عنوان یک معلم، وقتی مخاطب بخشنامه‌ها و ارزیابی‌ها صحبت‌ها قرار می‌گیرم، این احساس به من دست می‌دهد که گویی هیچکس به ما، که کارمان را در مدرسه انجام می‌دهیم، اعتماد ندارد. ما دائم باید چک شویم که یک وقت خلاف نکنیم، برنامه درسی را دور نزنیم، تنبلی نکنیم و ... درواقع معیارهای ریز و درشتی را در مقابل یک ارزیاب می‌گذاریم که بعضاً خود او هم تسلطی روی طرح درس ندارد.

وکیلی افزود: در برخی موارد هم معلم‌ها به سیستم بی‌اعتمادند، یعنی وقتی بخشنامه‌ای می‌آید یا طرحی برای اجرا معرفی می‌شود، در برخی از موارد مقاومت شدیدی در بدنه مدرسه نسبت به این طرح وجود دارد، یعنی نه معلم اعتماد دارد که بخشنامه برای راهنمایی و بهتر شدن کار خود او است و نه سیستم به معلم به چشم کسی که می‌خواهد کارش را به خوبی انجام دهد نگاه می‌کند. این بی اعتمادی، اولین مانعی است که هر تلاشی برای تحول را ناکام می‌گذارد.

وی با بیان اینکه معلمی شغلی نیازمند یادگرفتن مستمر است، گفت: شما اگر ۱۰ سال هم سابقه داشته باشید، سال یازدهم چیزهای زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد. اینکه این درس را چطور بهتر ارائه بدهم؟ می‌شود که این گوشه را با گوشه این یکی تلفیق کنم؟ بنابراین برای اینکه معلم بتواند کارش را درست انجام دهد، باید خودش و دیگران به این شغل به چشم یادگیرنده نگاه کنند.

اگرنگاه ما به معلم، به چشم یک یادگیرنده باشد، با او به عنوان یک مربی صادق و دلسوز و همدل مواجه می‌شویم. در این صورت اجازه خواهیم داد تا معلم با موتور روشن درون‌زای خودش یاد بگیرد، نه دائماً با اجبار و زور یا بخشنامه.
 
وکیلی ادامه داد: دائماً به معلمان می‌گوییم که در رویکردهای نوین آموزشی، که ما را به سمت ارزشیابی توصیفی سوق می‌دهند، ارزشیابی به معنی این است که یاد نگرفتن دانش آموز را طوری به او بگویی و مدیریتش کنی که او از درس خواندن ناامید نشود و به بهبود وضعیت خودش بپردازد. براین اساس باید با معلم هم به نسبت عملکردش در کلاس همینطور رفتار شود.

وظیفه اصلی معلم انیمیشن ساختن و تولید فیلم نیست بلکه رسالت اصلی هر معلم، اداره کردن کلاس و متناسب سازی و اجرای برنامه درسی در سطح همان کلاسی است که به او سپرده شده است.
وی با بیان اینکه غنی ساختن بانک محتوا و ایده مسئله مهمی است، عنوان کرد: معلم‌ها به ویژه در ایام آموزش مجازی، به تولید محتوا، تولید فیلم آموزشی، تولید انیمیشن تشویق می‌شدند. این خیلی درست است که معلم‌ها به بانک پشتیبان لازم دارند و مناسب‌ترین افراد برای تولید این بانک محتوا هم خود معلم‌ها هستند، اما نباید یک انتظار روی معلم نسبت به این کار ایجاد شود. باید مسئولیت این معلم را متناسب با توانش تعریف کنیم.

این آموزگار عنوان کرد: رسالت اصلی هر معلم، اداره کردن کلاس و متناسب سازی و اجرای برنامه درسی در سطح همان کلاسی است که به او سپرده شده است. وظیفه اصلی معلم انیمیشن ساختن و تولید فیلم نیست. اکنون محتواهای بسیاری تولید می‌شود گاهی انیمیشن‌هایی هم تولید می کنیم اما واقعاً خیلی وقت‌ها دانش آموز به این انیمیشن‌ها می‌خندد. یعنی بچه‌ای که از صبح تا شب مخاطب انیمیشن‌های والت دیزنی و کمپانی‌های معتبرتر و با کلی گرافیک جذاب است، کار ما برایش ارزشی ندارد. فرزندان امروز به راحتی می‌توانند با یک جستجوی ساده به بهترین محتواها در سطح دنیا دسترسی داشته باشند.

وکیلی ادامه داد: البته یک حدی از تولید محتوا کار معلم‌ها است اما یک حد اندک و اولیه‌ای که در توانشان باشد. اتفاق بدتر این است که عده‌ای از معلمان تحت فشار این رقابت در تولید ایده و محتوا، کار اصلی خودشان را که اداره کلاس است، رها کرده‌اند و برای زنده ماندن خودشان، به طور افراطی در این زمین بازی تلاش می‌کنند.
 
کلمات کلیدی: معلم , نیازمند ,
facebookFacebook twitterTwitter google+Google+ cloobCloob
0
خوشم آمد
بیان دیدگاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها

از مشکلات دوره بلوغ و نوجوانی تا والدین شکاک در تماس با خط ۱۲۵۲

آخرین تغییرات سهمیه بنزین کارت های سوخت شخصی

تسهیل تامین داروهای گرانِ تک‌نسخه‌ای/ توصیه سازمان غذا و دارو به پزشکان

برکناری هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف

راه‌اندازی مجمع «خیران جمعیت» در سال‌جاری/ شناسایی ۲۰۰۰ گروه مردم‌نهاد فعال حوزه افزایش جمعیت

مرگ ۱۹ کودک در حادثه آتش‌سوزیِ یک خوابگاهِ مدرسه در «گویان»

هشدار نسبت به مصرف خودسرانه "ریتالین" و بروز اعتیاد

۵۱ هزار خانواده زندانی تحت پوشش انجمن های حمایت از زندانیان قرار گرفتند

پرداخت 100 درصدی هزینه‌های 200 بیمار مبتلا به SMA

آخرین اخبار
برکناری هاشمی گلپایگانی، دبیر ستاد امر به معروف
از مشکلات دوره بلوغ و نوجوانی تا والدین شکاک در تماس با خط ۱۲۵۲
آخرین تغییرات سهمیه بنزین کارت های سوخت شخصی
تسهیل تامین داروهای گرانِ تک‌نسخه‌ای/ توصیه سازمان غذا و دارو به پزشکان
۱۸ ایستگاه سنجش کیفیت هوای تهران در وضعیت «قابل قبول»/ ۴ ایستگاه در شرایط «نارنجی»
تسهیلات جدید برای سربازان دارای فرزند؛ کسر خدمت براساس تعداد فرزندان
تهرانی‌ها پارسال ۹۹ میلیارد تومان صدقه دادند
۲۸ هزار مددجوی بهزیستی جویای شغل هستند/ اعطای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی برای ۲۸ رسته شغلی
افزایش بیماران قلبی با تغییر هرم سنی جمعیت
راه‌اندازی سامانه غربال «معتادان متجاهر» در کشور برای «تشخیص چهره» آنها
گوشی مشهور نوکیا که آیفون هم به گرد پایش هم نرسید! / عکس
درخواست وزیر اقتصاد از مجمع تشخیص: اعتبارزدایی از قولنامه‌ها را تصویب کنید
خداحافظی تهرانی‌ها با ۴ شماره امدادی؛ به زودی
چه سنی بهترین زمان بیان واقعیت «فرزندخواندگی» به فرزندخوانده است؟
صابون یا شامپو ؛ موهای چرب را با چی بشوییم؟
برگزاری ۴۱ نمایشگاه در شهر آفتاب/ برگزاری نمایشگاه خودرو در تیرماه
برگزاری پویش مردمی «بی زباله رودخانه کن»
«میکروپلاستیک‌ها» در بشقاب غذا/لزوم کاهش مصرف پلاستیک
ثبت بیش از ۱۶۸ هزار تولد و ۷۱ هزار فوتی در فروردین ۱۴۰۲/ تهران در صدر ولادت و فوتی
خرید کدام خودروها بیشترین سود را دارد؟ / آشنایی با سودسازان نجومی بازار خودرو
سوء استفاده از گروه هدف بهزیستی در موسسات خیریه به نام «کارآفرینی»/ سامانه اشتغال مددجویان بهزیستی راه اندازی می شود
اسامی ساختمان‌های ناایمن شهر تهران منتشر شد
مناسب سازی۲۴ اتوبوس، ۸۲ ون و ۸ مینی‌بوس برای معلولان از ابتدای سال
ذخایر خونی کشور به 10 روز افزایش پیدا کرده است
رهایی ۶۴ زندانی جرایم غیرعمد در سالروز فتح خرمشهر
آخرین وضعیت لایحه «پلیس ویژه اطفال»؛ از ابهامات تا تغییرات
اطلس ملی جمعیت در کشور رونمایی شد
پرداخت 100 درصدی هزینه‌های 200 بیمار مبتلا به SMA
۵۱ هزار خانواده زندانی تحت پوشش انجمن های حمایت از زندانیان قرار گرفتند
هشدار نسبت به مصرف خودسرانه "ریتالین" و بروز اعتیاد
مرگ ۱۹ کودک در حادثه آتش‌سوزیِ یک خوابگاهِ مدرسه در «گویان»
راه‌اندازی مجمع «خیران جمعیت» در سال‌جاری/ شناسایی ۲۰۰۰ گروه مردم‌نهاد فعال حوزه افزایش جمعیت
چند درصد آمار سقط جنین در کشور؛ غیرقانونی و نامشروع است؟
مستاجران ناچار به ترک پایتخت شده اند/ قیمت خانه های اطراف تهران
افزایش نگران کننده بیماران کلیوی در ۵ سال آینده
شهادت ۵ مرزبان در سراوان/ عکس
۶ میان‌ وعده سالم برای مبتلایان به دیابت
بهای بلیت مترو ۱۰ درصد کاهش یافت
۸ بیماری دیگر در بنیاد بیماری‌های نادر تایید شد
پیگیری طراحی سامانه مرتبط با اهداکنندگان "اسپرم" و "تخمک"
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوند ها
  • آرشیو
  • خبرنامه
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به عصر تشکل می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "انگاره نت"