• آرشیو
شنبه 1402/01/12
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
    • خیرین
    • |
    • کارآفرینی و اشتغال
    • |
    • معلولان
    • |
    • آموزش و درمان
    • |
    • کاهش آسیب
    • |
    • محیط زیست
    • |
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • |
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • جامعه
    • جامعه
  • فرهنگ
    • فرهنگ
  • اقتصاد
    • اقتصاد
  • سمن
    • سمن
    • خیرین
    • کارآفرینی و اشتغال
    • معلولان
    • آموزش و درمان
    • کاهش آسیب
    • محیط زیست
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
    • آسیب های اجتماعی
  • ورزش و جوانان
    • ورزش و جوانان
  • مسئولیت اجتماعی
    • مسئولیت اجتماعی
  • درباره ما
    • درباره ما
آخرین اخبار
  • صعود ساحلی‌بازان فوتبال ایران به فینال قهرمانی آسیا
  • معلمی نیازمند یادگیری مستمر است
  • افطار را میهمان مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد باشید
  • جمع آوری معتادان متجاهر تهران در یاورشهرها
  • «ساعت زمین» را به وقت امشب کوک کنید
شنبه 1402/01/12
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 11822
زمان انتشار: 11 بهمن 1401 13:43:00

خسرو حکیم‌رابط: نمایش‌نامه‌های حاضر زبان زمانه خودشان نیستند

پیشکسوت نمایش‌نامه‌نویسی گفت: مشکل نمایش‌نامه‌های حاضر این است که زبان زمانه خودشان نیستند و نویسندگانشان تکنیک نمایش‌نامه‌نویسی را نمی‌دانند در نتیجه آثارشان بسیار در سطح می‌گذرند.
 خسرو حکیم‌رابط: نمایش‌نامه‌های حاضر زبان زمانه خودشان نیستند
به گزارش عصر تشکل، خسرو حکیم رابط در گفت وگو با ایرنا و در توضیح ضعف نمایش‌نامه های متاخر بیان کرد: وضعیت نمایش نامه نویسی امروز خوب نیست. اغلب کسانی که نمایش نامه می نویسند بلدکار نیستند. به همین دلیل بسیاری از این آثار را نمایشنامه نمی دانم چرا که عمدتا ضعیف هستند و به ندرت کار جالبی در آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: نزدیک ۵۰ سال است که نمایشنامه نویسی را درس می دهم و برای خودم نظریات خاصی در نمایش نامه نویسی دارم؛ بر اساس این تجربه می گویم که صرف نوشتن یک متن یا نوشتن یک گفت وگو منجر به یک تئاتر نمی شود. ضعف بیشتر نمایشنامه ها در این است که کارهایشان سطحی است.

نویسنده نمایشنامه آنجا که ماهی ها سنگ می‌شوند (۱۳۳۶) در پاسخ به این پرسش که ضعف نمایشنامه‌های فعلی را در چه می داند، اظهار داشت: مشکل نمایش نامه های حاضر این است که زبان زمانه خودشان نیستند و نویسندگانشان تکنیک نمایشنامه نویسی را نمی دانند و آثارشان بسیار در سطح می گذرند.

حکیم رابط تصریح کرد: آثار متقدم اما این گونه نیست چنانکه مثلا ادیب شاه و کارهای قدیمی زبان زمانه شان بوده اند و حرف روزگار خودشان را زده اند و امروز می بینیم که حرف روزگار ما هم هستند ولی کارهایی که امروز منتشر می شوند چون عمقی ندارند، درد و حرفی هم برای گفتن ندارند، نویسندگانشان درد کشیده نیستند و تجربه زیسته شان درست نیست و شناختی از مقولات انسانی ندارند؛ به همین دلیل اگر این متون را هفته دیگر بخوانید هیچ عایدی و افزوده ای برای شما ندارد.
 
نویسنده نمایشنامه روز هفتم؛ خاطره ها (۱۳۹۵) تاکید کرد: زمانه ما زمان بی زمانی است؛ در نتیجه هنر این است که درد زمانه را بگویید و آنچنان بگویید که اثر خود را بگذارد و فراموش نشود اما ماندگار و اثرگذار هم باشد.

وی یادآور شد: کارهای سطحی به سرعت فراموش می شوند؛ کارهای سوفوکل به رغم این که زمان بسیاری از آنان گذشته است، هنوز شما را تکان می دهند چرا که هنوز هم معنادار هستند.

نویسنده فیلمنامه تشنگی، آب، چرخ (۱۳۵۸) در توضیح تازه‌ترین اثر خود بیان کرد: ۲۰ سال پیش نمایشنامه هایی که برای جشنواره تئاتر فجر می ‌آمد را من و چند نفر دیگر می خواندیم و داوری می کردیم؛ چیزی حدود ۲۰۰۰ مورد از این نمایشنامه ها را برای سالها نگه داشته بودم که تعدادی در اسباب کشی گم شد و از دست رفت و تعدای به شکل دیگر اما از بین آنهایی که باقی مانده بود ۵۴ مورد را بر اساس نقدهایی که آن زمان روی آن ها نوشته بودم، منتشر کردم.

حکیم رابط گفت: روال این گونه بود که همکاران من که این آثار را برای داوری می خواندند صرفا روی آنان می نوشتند که قبول یا رد، اما من کارها را تحلیل می کردم و برایشان نقد می نوشتم. این نمایشنامه‌ها را می‌خواندم، به آن‌ها پاسخ فنی و تئاتری می‌دادم و به صورت مفصل درباره مشکلات و ارزش‌هایشان می‌نوشتم. از نوشته‌هایم هم دو نسخه کپی می‌گرفتم، یکی را به ارشاد می‌دادم که در مدارک آنجا ضبط کنند و یک کپی هم برای خود می‌گرفتم اما اخیرا و در ۹۲ سالگی به این فکر افتادم، نقدهایی را که نوشتم، چاپ کنم.

وی افزود: همین نقدها بود که آنان را به کتابی با عنوان توانای ناتوان؛ تئاتر ما بدل کردم. مطالعه این کار نشان دهنده نظر من نسبت به نمایشنامه نویسی است.
 
نویسنده فیلمنامه اسماعیل در قربانگاه (۱۳۵۱) اضافه کرد: اخیرا دوتا از کتاب هایم (نمایشنامه‌های رادیویی، نمایشنامه‌های صحنه‌ای) که پیشتر چاپ شده و حجیم بود را در چاپ نیم رقعی منتشر کردیم. این کتاب ها نمایشنامه هایی رادیویی و صحنه ای بودند که آنها را به ناشری دادم که برای دسترسی راحت تر در قطع نیم رقعی منتشر کنند.

وی افزود: این مجموعه سال آینده منتشر می شود و هرکتابی اسم خودش را دارد؛ در حقیقت این دو کتاب به ۱۲ قسمت تقسیم شده است.

حکیم رابط با بیان این‌که کتاب‌های دیگرش نیز تجدید چاپ شده‌اند، یادآور شد: چاپ سوم بی‌نقاب (انتشارات ماهریس ۱۴۰۰) که یک کتاب آموزشی برای اهل تئاتر است، منتشر می‌شود؛ کتاب دیگرم روز هفتم که شامل خاطرات من است، هم تجدید چاپ شده است. خودم این کتاب را ترجیح می‌دهم و خیلی دلم می‌خواهد خوانده شود. البته بسیاری از دانشجویانم این کتاب را خوانده‌اند و نکات بسیار جالبی دارد.
 
به گزارش ایرنا، حکیم‌رابط متولد ۵ فروردین ۱۳۰۹ در شیراز است. او پس از فارغ‌التحصیلی از دانشکده هنرهای دراماتیک به تدریس در دانشگاه پرداخت. حکیم‌رابط، استاد چند نسل از دانشجویان و هنرجویان نمایش و نمایشنامه‌نویسی ایران است. او در فیلم دیدار آشنا، پیرامون معلمی می‌گوید: «درس دادن هنر نیست، اما ریاضت هنرمندانه‌ای است».

حکیم‌رابط معلمی را از دبستان امیر عضد شیراز آغاز کرده و بیش از ۴۰ سال در دانشگاه‌های گوناگون همچون دانشگاه تبریز، دانشکده هنرهای دراماتیک، دانشکده سینما تئاتر، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اراک و... تدریس کرده‌است.

حکیم‌رابط در مقدمه کتاب توانای ناتوان، تئاتر ما چنین آورده است: «تئاتر ما «دیرآمده»ای است فاقد سنت‌های کارآمد، صادق و بی‌ادعا. به دور از شعر ما یا تئاتر فرنگ. و به‌جاست اگر که در اینجا نام شریف برخی از بنیان‌گذاران اولیة تئاتر ایران را به یاد آوریم: میرزاآقا تبریزی با حکومت زمان خان، رضاکمال شهرزاد با شب هزار و یکم، میرزاده عشقی با رستاخیز شهریاران ایران، گریگور یقیکیان با انوشیروان عادل و مزدک، حسن مقدم با جعفرخان از فرنگ آمده و... آثاری ویراسته و پیراسته، خوش‌ساخت، صاحب‌درد و صاحب‌حرف. اما خلاف آن بنیان‌گذاران شریف و کارآمد.

متاسفانه مدتی‌ست که بسیاری از جوانان و به‌خصوص دانشجویان ما ـ فروتنانه بگویم ـ درس‌آموخته از «استادانی» آن‌چنانی که بعضی‌هایشان خود حتی پا بر صحنه نگذاشته‌اند و نمایشنامه‌ای درخور عرضه نداشته‌اند، اغلب درس‌آموختگان برآمده از این کلاس‌ها و اغلب این «استادان» بی‌توجه به حال و روز زمانه خود و چشم‌بسته بر دردها، زخم‌ها، حرف‌های ناگفته، بغض‌های فروخورده و گُل‌های ناشکفته و پایمال شده، شهرت‌طلبانه، خام‌دست و پیاده می‌روند زیر چترهایی مثلا آوانگاردیسم یا پست‌مدرنیسمی خودساخته... و می‌شوند بکت، یونسکو و مولر و... البته از نوع باسمه‌ای آنان! بگذریم...»
 
 
کلمات کلیدی: نمایش نامه ,
facebookFacebook twitterTwitter google+Google+ cloobCloob
0
خوشم آمد
بیان دیدگاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها

«ساعت زمین» را به وقت امشب کوک کنید

جمع آوری معتادان متجاهر تهران در یاورشهرها

افطار را میهمان مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد باشید

معلمی نیازمند یادگیری مستمر است

صعود ساحلی‌بازان فوتبال ایران به فینال قهرمانی آسیا

آخرین اخبار
صعود ساحلی‌بازان فوتبال ایران به فینال قهرمانی آسیا
معلمی نیازمند یادگیری مستمر است
افطار را میهمان مجموعه فرهنگی گردشگری عباس آباد باشید
جمع آوری معتادان متجاهر تهران در یاورشهرها
«ساعت زمین» را به وقت امشب کوک کنید
اقدامات هلال احمر در ایام نوروز/ افزایش ۳۰ درصدی امکانات در سال جدید
آمادگی حداکثری مراکز درمانی برای ارائه خدمت در تعطیلات نوروز
۷۲۲۶ مدرسه میزبان فرهنگیان در ایام نوروز است
آمادگی کامل تیم‌های واکنش سریع و ارزیاب در نوروز ۱۴۰۲
ممنوعیت اسباب‌کشی بدون مجوز پلیس در ایام نوروز
شناسایی ۳ هزار کودک کار از طریق عنبیه در ۱۳ استان
چانه زنی برای تعیین حقوق کارگران ادامه دارد / هیچ رقمی تعیین نشد
حمایت‌های بیمه‌ای از حادثه‌دیدگان/ چه حوادثی ناشی از کار هستند؟
اعلام ساعت کار داروخانه‌های هلال‌احمر در نوروز
رابطه «عزت نفس» با «اعتیاد در نوجوانی»
تفاوت زنان و مردان صاحب قدرت در حفاظت از زمین چیست؟
نحوه تامین داروهای بیماران خاص در نوروز/چگونگی فعالیت مراکز دیالیز و دندان‌پزشکی
سامانه بارشی جدید وارد کشور شد/بارندگی شدید در قزوین و تهران
پیشرفته‌ترین مرکز جامع درمان سرطان در کشور افتتاح می‌شود
خطر تشدید سیل‌ها و خشکسالی‌های جهان با ادامه گرم شدن زمین
پیش‌بینی اشتغالزایی جدید ۴۰۰ هزار مددجو در سال ۱۴۰۲
بلیت اتوبوس ۴۰ درصد گران شد
اشتغال ۱۱ هزار نفر در پروژه‌های نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان
درصد بالای بروز نابینایی در پی آسیب‌های چهارشنبه‌سوری / مهم‌ترین اقدامات اورژانسی
هنرمندانی که سال ۱۴۰۱ آخرین نقش‌ زندگی‌شان رقم خورد
برنامه بهزیستی برای ایجاد ۱۰۰ هزار فرصت شغلی برای مددجویان در سال ۱۴۰۲
ضعف استفاده از نیروهای کم سن در خدمات شهری را می‌پذیریم
زندانی‌ها بیش از ۵ هزار نوع محصول تولید می‌کنند
اقدامات اورژانسی در مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده است
لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها برای توسعه اشتغال و تولید
حاجی فیروز؛ پول نداری کارت بکش
برگزاری پویش «نذر یاری» برای آزادی زنان زندانی جرایم غیر عمد
«همه‌چیز همه‌جا یک‌باره» اسکار را درو کرد/ ۷ جایزه در دست ۲ دنیل
کشف ۴ میلیون قطعه مواد محترقه در پایتخت/ آماده‌باش پلیس برای چهارشنبه‌سوری
تشریح جزییات ثبت نام طرح ترافیک سال ۱۴۰۲ خبرنگاران
بارش باران در تهران/ ورود سامانه بارشی جدید از پنجشنبه
اینجا امید و زندگی دوباره به ایرانیان لبخند می زند
استفاده از انرژی اتمی برای حفظ محیط‌زیست
افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت متروی پایتخت برای سال آینده
هیچ هنرمندی از صندوق اعتباری هنر حذف نشده است/بیمه بیکاری هنرمندان اجرایی می‌شود
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوند ها
  • آرشیو
  • خبرنامه
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به عصر تشکل می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "انگاره نت"