• آرشیو
چهارشنبه 1401/11/19
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
    • خیرین
    • |
    • کارآفرینی و اشتغال
    • |
    • معلولان
    • |
    • آموزش و درمان
    • |
    • کاهش آسیب
    • |
    • محیط زیست
    • |
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • |
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • جامعه
    • جامعه
  • فرهنگ
    • فرهنگ
  • اقتصاد
    • اقتصاد
  • سمن
    • سمن
    • خیرین
    • کارآفرینی و اشتغال
    • معلولان
    • آموزش و درمان
    • کاهش آسیب
    • محیط زیست
    • میراث فرهنگی و گردشگری
    • زنان
  • آسیب های اجتماعی
    • آسیب های اجتماعی
  • ورزش و جوانان
    • ورزش و جوانان
  • مسئولیت اجتماعی
    • مسئولیت اجتماعی
  • درباره ما
    • درباره ما
آخرین اخبار
  • رصد آسیب‌های اجتماعی ۳۲ استان/ ایجاد باشگاه سلامت نوجوانان در محلات
  • پیش‌بینی هفت هزار میلیارد تومان برای صندوق حمایت از بیماران خاص
  • آغاز بارش باران و برف در تهران از فردا شب
  • پیگیری بهزیستی برای راه‌اندازی «صندوق ضمانت» وام مددجویان
  • اجرای طرح یاوران نماز در مدارس با هدف جلب مشارکت های مردمی
چهارشنبه 1401/11/19
نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ذخیره
کد خبر: 11781
زمان انتشار: 01 بهمن 1401 12:27:00

رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه

گیوین هامبلی، نویسنده کتاب «شهرهای هندوستان گورکانی»، می‌نویسد که ریشه‌های ایرانی تاج‌محل، نخستین و پایدارترین برداشتی خواهد بود که یک دانش‌پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. به نظر او، تاج‌محل نمونه‌ای از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است. هامبلی با استناد به سخنان هرمان گوتز، کارشناس تاریخ هنر، می‌افزاید: «تاج‌محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده ‌است.»
 رد پای معماری ایرانی در یکی از عجایب هفتگانه
به گزارش ایسنا، تاج محل یکی از مقاصد مهم گردشگری و همچنین دارای پرشکوه‌ترین و زیباترین معماری اسلامی است. این بنا در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی، پایتخت هندوستان واقع شده است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به‌شمار می‌رود.

تاج محل بر اصول طراحی معماری گورکانی اولیه و معماری ایرانی بنا شده‌ است. انگیزهٔ ایجاد این اثر، از موفقیت ساختمان‌های دودمان تیمور و گورکانی، ریشه گرفته بود.
 
گفته می‌شود شاه‌جهان از میان معماران بسیار، استاد عیسی افندی را برگزید و وی به کمک استاد احمد لاهوری این بنای مجلل را از سال ۱۶۳۱ تا ۱۶۴۸م با ۱۷ هزار کارگر و سرمایه‌ای بالغ بر ۵۰ لک (هر لک معادل صدهزار روپیه است) بنا کرد؛ اما وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست؛ زیرا چندان پربیراه نیست اگر بگوییم که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و باشکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌ است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌اند.

مقبره ای که مرکز مجموعه تاج محل است، همچون اکثر مقبره‌های گورکانی که ریشه در فرهنگ فارسی دارند دارای یک سازهٔ بزرگ از جنس مرمر سفید است که روی یک پایه قرار داشته و با بنایی متقارن و همراه با ایوان، با گنبدی پوشیده شده است.
 
قسمت بیرونی تاج محل از بهترین معماری‌های گورکانی به‌شمار می‌روند. تزیینات متناسب با تغییرات ناحیهٔ سطحی بنا تمیزکاری شده‌اند و عناصر تزیینی با انجام نقاشی، گچ‌بری و حکاکی یا کوبیدگی سنگ ایجاد شده‌اند. عناصر تزیینی تاج محل همانند هنر اسلامی از به کار بردن «انسان انگاری» امتناع می‌کند و صرفاً از خوش‌نویسی، طرح‌های انتزاعی یا نقش‌مایه‌های به‌ شکل گیاه به‌ وجود آمده‌اند.
 
تالار داخلی تاج محل تزییناتی فراتر از عناصر سنتی تزیینی دارد. خاتم‌کاری‌ها از نوع پرچین‌کاری نیستند؛ بلکه از گوهرسنگ های نیمه‌ارزشمند و ارزشمند تشکیل شده‌اند. جالب توجه است که در سنت اسلامی، قرار دادن جسد در تابوت و قبرهای تزیین‌شده ممنوع است؛ بنابراین جسد ممتاز و شاه جهان در زیرزمین تالار دفن شد و چهره‌هایشان به‌سمت راست، به‌سمت مکه، قرار گرفته است.
 
مجموعهٔ تاج محل در یک باغ گورکانی مربع‌ شکل به طول ۳۰۰ متر (۹۸۰ فوت) قرار دارد. این باغ دارای مسیرهایی است که هر یک از چهار قسمت باغ را به ۱۶ باغچه تقسیم می‌کنند. در فاصلهٔ بین مقبره و دروازه و در مرکز باغ، یک مخزن مرمرین آب قرار گرفته و یک استخر بازتاب برای بازتاب تصویر مقبره در جهت شمالی‌جنوبی آن قرار گرفته‌ است که حوض کوثر نامیده می‌شود. معماری چهارباغ توسط بابر، نخستین امپراتور گورکانی، به هند وارد شده‌ است که نمادی از چهار رود جاری در جنت بوده و مشابه باغ بهشتی است؛ این نوع معماری از باغ ایرانی ریشه گرفته‌ است.
 
می توان گفت در بین بناهایی که خارج از ایران ساخته شده است و به نوعی یادآور فرهنگ و تمدن ایرانی است، هیچ بنایی به اندازه تاج محل با عشق، افسانه و هنر آمیخته نیست. این بنا نشان می‌دهد هنر و معماری ایرانی ـ اسلامی تا نقاطی دور از خاک ایران نفوذ کرده و تاثیرگذار بوده است. این مجموعه برای ایرانیان از این جهت اهمیت دارد که الگوی طراحی آن بر اساس الگوهای طراحی معماری ایرانی استوار است و به نوعی بازتاب فرهنگ معماری ایران در سرزمین هند است که در دوره گورکانیان در تداوم معماری تیموری در آنجا شکل گرفت و توسعه یافت. طرح چهارطاق، چهار ایوانی برون‌گرا، چهارباغ، چهارسو، چهارمنار، چهار برج، چهار دروازه و هشت بهشت از طراحی‌های ایرانی در معماری تاج محل است.
 
 
کلمات کلیدی: تاج محل , معماری ,
facebookFacebook twitterTwitter google+Google+ cloobCloob
0
خوشم آمد
بیان دیدگاه
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها

بیش از ۵۰ هزار روستا تاکنون برق‌رسانی شده است

۴۳ درصد تالاب‌های کشور منشاء گرد و غبار

ایجاد ۵۰ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده خوی

۲۷ پیوند از نمونه‌های بانک خون بندناف انجام شده است

نامزدی‌هایی که در اسکار لغو شدند

آخرین اخبار
رصد آسیب‌های اجتماعی ۳۲ استان/ ایجاد باشگاه سلامت نوجوانان در محلات
پیش‌بینی هفت هزار میلیارد تومان برای صندوق حمایت از بیماران خاص
آغاز بارش باران و برف در تهران از فردا شب
پیگیری بهزیستی برای راه‌اندازی «صندوق ضمانت» وام مددجویان
اجرای طرح یاوران نماز در مدارس با هدف جلب مشارکت های مردمی
مهم‌ترین مخاطرات تهران بعد از زلزله چیست؟
فقط نسل پیشین تیم ملی والیبال، طلایی بود؟
مسئولان بارها را از دوش پدران فرزندان معلول بردارند
آخرین وضعیت امداد رسانی در مناطق زلزله‌زده خوی/ پایان عملیات اسکان زلزله‌زدگان تا امشب
اجرای طرح ساماندهی کودکان کار پایتخت/درصورت مشاهده کارتن‌خواب‌ها با ۱۳۷ تماس بگیرید
نامزدی‌هایی که در اسکار لغو شدند
۲۷ پیوند از نمونه‌های بانک خون بندناف انجام شده است
ایجاد ۵۰ اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده خوی
۴۳ درصد تالاب‌های کشور منشاء گرد و غبار
بیش از ۵۰ هزار روستا تاکنون برق‌رسانی شده است
۲ هزار بیمار سالانه خدمات کاشت حلزون دریافت می‌کنند
بیشترین دستمزد دریافتی متعلق به کارگر "دروگر غلات"
پاسخ به پرتکرارترین سوالات درباره «بیمه اختیاری»
خسرو حکیم‌رابط: نمایش‌نامه‌های حاضر زبان زمانه خودشان نیستند
برف و باران در جاده‌های ۲۰ استان کشور / توصیه پلیس به پرهیز از سفرهای غیرضروری
جمع آوری بزرگترین پاتوق معتادان متجاهر در شوش
مردم با اهدای مستمر خون مخاطرات حوادث را کاهش دهند/آمادگی برای کمک به مجروحان زلزله خوی
گزارش عملکرد دستگاه‌ها در برابر معلولان به مراجع قانونی ارسال شد
تداوم بارش باران و برف در تهران/ کاهش دما از پنجشنبه
خیریه ها حامی اجرای طرح ملی واکسیناسیون سرطان دهانه رحم هستند
قرارگاه نظارت میدانی بر طرح‌های اشتغال استانی وزارت کار آغاز به کار کرد
۳ اثرِ در خطر به میراث جهانی اضافه شدند
جایزه ملی محیط زیست رکن مهم فرهنگ‌سازی
هشدار؛ مشکلات درمان معتادان با مصرف ترکیبی «هروئین»، «شیشه» و «متادون»
افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت مددسراهای پایتخت / شهرداری وظیفه‌ای در قبال کودکان کار ندارد
۷۰ هزار تومان؛ هزینه سه وعده غذای هر فرد در گرمخانه‌ها /روند کاهشی آسیب مواد مخدر در تهران
آغاز به کار سامانه ثبت‌نام افراد بیکار و جویای کار تحت پوشش بهزیستی از امروز
«برف و کولاک» و «باد و باران» در راه است
خبرهای خوش برای کولبران و مرزنشینان در راه است؟
مشکلات اجرای بند فضای سبز در قانون هوای پاک چیست؟
آیین گلریزان برای حمایت از خانواده زندانیان نیازمند برگزار شد
بودجه ۱۴۰۲ و جوانان؛ هزینه‌کرد بخشی از «مالیات» برای ازدواج و اشتغال
نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسید
هزینه یک میلیارد دلاری مبارزه با موادمخدر بر دوش ایران
چالش بهزیستی برای نگهداری و درمان ترنس‌های معتاد متجاهر
OK
نام :
ایمیل :
دیدگاه :
آدرس ايميل شما:
آدرس ايميل گيرندگان:
هر یک از ایمیل ها را در یک سطر وارد نمایید، حداکثر ۲۰ آدرس
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • جامعه
  • فرهنگ
  • اقتصاد
  • سمن
  • آسیب های اجتماعی
  • مسئولیت اجتماعی
  • ورزش و جوانان
  • درباره ما
  • تماس با ما
  • پیوند ها
  • آرشیو
  • خبرنامه
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به عصر تشکل می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "انگاره نت"